0

Het belang van laadsnelheid

Content is King, laadsnelheid is Koningin.

Laadsnelheid, een belangrijke succes factor voor je website

Door Gerritjan Boeve

Het is geen geheim dat een vlotte website door vrijwel iedereen gewaardeerd wordt. Helaas wordt het belang van laadsnelheid nog wel eens over het hoofd gezien. Laadsnelheid is namelijk een van de belangrijkste factoren in het bepalen van het succes van jou website, en niet alleen belangrijk voor ongeduldige nagelbijters.

Neem als voorbeeld een typische ochtend surfen op het internet. Je bent op zoek naar een goedkoop vakantiereisje naar Spanje in de zomer. Terwijl je lekker aan je kopje koffie slurpt, surf je over het web op je digitale surfboard (tablet). Je ziet een leuke aanbieding en klikt deze vervolgens aan. Het duurt even voordat de pagina laadt, maar hé, dan heb je ook wat. De aanbieding valt toch een beetje tegen en je besluit verder te kijken op de website, je navigeert naar de homepage en weer moet je wachten. “Wat een slome website!” denk je, “Ik heb nog meer te doen vandaag!” Vervolgens navigeer je terug naar google.

Het bovenstaande voorbeeld is helaas nog een veel voorkomend verschijnsel. Webshops/websites verliezen onnodig veel klanten en conversies door trage websites. De beruchte zakenwijsheid: “Tijd is geld” is wat betreft laadsnelheid zeer relevant.

 

Voorbeelden uit de praktijk

Een leuk voorbeeld van het belang van laadsnelheid is de website van Walmart. Walmart is een van de grootste supermarktketens in Amerika, en concludeerde ergens in 2012 dat haar website een van de traagste was vergeleken met haar concurrenten. Walmart zag dat dit probleem snel aangepakt moest worden om online concurrerend te blijven. Hierbij gaven ze een aantal zeer interessante statistieken vrij:

Aan de hand van de gegevens van Walmart blijkt dat de mate van conversie, dus de hoeveelheid gebruikers die bijv. een aankoop doen, significant verminderd wanneer een pagina traag inlaadt. Een erg sterk argument voor een vlotte website, aangezien veel websites uiteindelijk conversies als doel hebben.

 

Naast deze observatie van Walmart zijn er meer studies gedaan naar het effect van laadsnelheid op de gebruikerservaring: 

Een recente studie van Akamai (CDN van Facebook) gebaseerd op 10 miljard gebruikersbezoeken concludeerd dat:

  • Elke vertraging van 100-milliseconden in laadtijd conversies kan verminderen met 7%.
  • Een vertraging van 2 seconden in laadtijd de ‘bounce rate’ met 103% verhoogd.
  • 53% van alle mobiele gebruikers een pagina verlaat die langer dan 3 seconden duurt om te laden.

Deze resultaten liegen er niet om. Niemand houd van een trage website, en dat komt tot uiting in lage conversies en hoge bounce rates.

 

Laadsnelheid verbetert SEO

De laadsnelheid van een website is direct en indirect van invloed op de SEO. Een snellere website zorgt immers voor een lagere bounce rate welke vervolgens weer invloed heeft op de interactie van de gebruiker met je website. Een bezoeker die je website verlaat op basis van laadsnelheid kan bijvoorbeeld geen pagina’s meer delen op social media.

Laadsnelheid is ook letterlijk een directe ranking factor voor Google. Wanneer we Google’s 200 ranking factors erbij pakken kunnen we de volgende punten eruitplukken die vrijwel direct met laadtijd te maken hebben:

  • 20. Page Loading Speed via HTML
  • 23. Page Loading Speed via Chrome
  • 24. Image Optimization
  • 69. Site Uptime
  • 71. SSL Certificate
  • 75. Mobile Optimized
  • 130. Bounce Rate
  • 137. Dwell Time 

Daarnaast zijn er nog veel meer punten die indirect beïnvloed worden door laadsnelheid, gebruikers die een website verlaten zorgen namelijk niet voor:

  • Backlinks: 80 – 127
  • Interactie: 128 – 137
  • Social media activiteit: 155 – 166

 

Conclusie

Als content koning is, is laadsnelheid zeker de koningin. Het belang van laadsnelheid komt overduidelijk naar voren in meerdere onderzoeken, en is ook nog eens een ranking factor voor Google.  

Helaas wordt laadsnelheid fors ondergewaardeerd, en zijn veel websites niet (goed) geoptimaliseerd, tot de frustratie van vele gebruikers. Bekijk ook onze blogpost “Weboptimalisatie van de Toekomst” om meer te weten te komen over hoe wij onze websites optimaliseren.

 

Contact

Geïnteresseerd in onze diensten? Schroom niet om contact met ons op te nemen.