0

Het belang van laadsnelheid

 

Content is King, laadsnelheid is Koningin.

Verbeter je laadsnelheid en verhoog je online omzet met meer dan 40%.

Door Gerritjan Boeve

Het is geen geheim dat een vlotte website door vrijwel iedereen gewaardeerd wordt. Helaas wordt het belang van laadsnelheid nog wel eens over het hoofd gezien. Laadsnelheid is namelijk een van de belangrijkste factoren in het bepalen van het succes van jou website.

 

Neem als voorbeeld een typische ochtend surfen op het internet. Je bent op zoek naar een goedkope reis naar Spanje in de zomer. Terwijl je lekker aan je kopje koffie slurpt, surf je over het web op je tablet. Je ziet een leuke aanbieding en klikt deze vervolgens aan. Het duurt even voordat de pagina laadt, maar hé, dan heb je ook wat. De aanbieding valt toch een beetje tegen en je besluit verder te kijken op de website, je navigeert naar de homepage en weer moet je wachten. “Wat een slome website!” denk je, “Ik heb nog meer te doen vandaag!” Vervolgens navigeer je terug naar Google.

 

Het bovenstaande voorbeeld is helaas nog een veel voorkomend verschijnsel. Webshops/websites verliezen onnodig veel klanten en daarmee conversies door trage websites. De beruchte zakenwijsheid: “Tijd is geld” is wat betreft laadsnelheid zeer relevant.

 

Laadsnelheid verhoogt conversie

Je online prestaties zijn sterk afhankelijk van je laadsnelheid.  Uit onderzoek van Soasta, onderdeel van Akamai, wordt het belang van laadsnelheid overduidelijk zichtbaar. 

De resultaten liegen er niet om, een trage website leid tot drastisch minder conversies. Bij een vertraging van 2 seconden loopt dit al op tot 36,5% op desktop.  Een webshop met een omzet van €100.000 loopt dus al snel €35.000 mis door een trage laadsnelheid. 

 

Om deze data beter inzichtelijk te maken, kunnen we hier een simpel rekensommetje bij maken. We nemen 2 identieke webshops waarbij het enige verschil een laadtijd is van 2 seconden. Ik gebruik hierbij de gemiddelde conversie uit het onderzoek.  

 

  Webshop A Webshop A2 (+2 seconden)
Bezoekers 10000 10000
Conversie 5% 3.5% (30% minder)
Sales 500 350

 

Webshop A2 loopt dus intotaal 150 sales mis, ze kunnen ruim 40% meer sales maken, enkel door het verbeteren van hun laadsnelheid.

 

Laadsnelheid verlaagt bounce rates

Een vertraging van 2 seconden zorgt voor een verhoogde bounce rate van wel 100%! Dit zijn gebruikers die na het zien van 1 pagina genoeg hebben gehad van je website. Een trage website geeft dus direct negatief af op de perceptie van de gebruiker, gebruikers hebben absoluut geen zin om te wachten en verlaten liever je website na 1 pagina te hebben bekeken dan dat ze verder kijken. 

 

 

Voorbeelden uit de praktijk: Walmart

Een leuk voorbeeld van het belang van laadsnelheid is de website van Walmart. Walmart is een van de grootste supermarktketens in Amerika, en concludeerde in 2012 dat haar website een van de traagste was vergeleken met haar concurrenten. Walmart zag dat dit probleem snel aangepakt moest worden om online concurrerend te blijven. Hierbij gaven ze een aantal zeer interessante statistieken vrij:

 

Walmart laadsnelheid conversie grafiek

Aan de hand van de gegevens van Walmart blijkt dat de mate van conversie, dus de hoeveelheid gebruikers die bijv. een aankoop doen, significant verminderd wanneer een pagina traag inlaadt. Een erg sterk argument voor een vlotte website, aangezien veel websites uiteindelijk conversies als doel hebben.

 

Daarnaast zijn er nog veel meer voorbeelden uit de praktijk waar het versnellen van de website leidde tot een verbetering van de conversie: 

  • Amazon: elke 0.1 seconde in extra laadtijd verlaagde de omzet met 1%.
  • Yahoo: het verlagen van de laadtijd met 0.4 seconden verhoogde de bezoekersaantallen met 9%
  • Firefox: Het verlagen van de laadtijd met 2.2 seconden zorgde voor 15.4% meer downloads.

 

 

 

Laadsnelheid verbetert SEO

De laadsnelheid van een website is direct en indirect van invloed op de SEO. Een snellere website zorgt immers voor een lagere bounce rate welke vervolgens weer invloed heeft op de interactie van de gebruiker met je website. Een bezoeker die je website verlaat op basis van laadsnelheid kan bijvoorbeeld geen pagina’s meer delen op social media.

 

Laadsnelheid is ook letterlijk een directe ranking factor voor Google. Wanneer we Google’s 200 ranking factors erbij pakken kunnen we de volgende punten eruitplukken die vrijwel direct met laadtijd te maken hebben:

  • 20. Page Loading Speed via HTML
  • 23. Page Loading Speed via Chrome
  • 24. Image Optimization
  • 75. Mobile Optimized
  • 130. Bounce Rate
  • 137. Dwell Time 

 

Daarnaast zijn er nog veel meer punten die indirect beïnvloed worden door laadsnelheid, gebruikers die een website verlaten(bounce rate) zorgen namelijk niet voor:

  • Backlinks: 80 – 127
  • Interactie: 128 – 137
  • Social media activiteit: 155 – 166

 

Conclusie

Als content koning is, is laadsnelheid zeker de koningin. Het belang van laadsnelheid komt overduidelijk naar voren in meerdere onderzoeken, en is ook nog eens een ranking factor voor Google.  

 

Helaas wordt laadsnelheid fors ondergewaardeerd, en zijn veel websites niet (goed) geoptimaliseerd, tot de frustratie van vele gebruikers. Bekijk ook onze blogpost “Weboptimalisatie van de Toekomst” om meer te weten te komen over hoe wij onze websites optimaliseren.

 

Contact

Geïnteresseerd in onze diensten? Schroom niet om contact met ons op te nemen.